codi-llengua-empresa-catala

El codi de llengua en una empresa

Les queixes dels clients per la desconsideració en l’atenció en català, tenen cada vegada més presència en les xarxes socials. Es tornen virals i afecten la imatge d’una empresa que, sovint, no ha considerat important aprovar un codi empresarial de llengua.

No hem trobat dades del per què no s’aproven codis empresarials de llengua i, especialment, de les empreses amb una major relació de proximitat amb els clients. D’una enquesta, sense cap pretensió científica, hem anotat que no és una obligació.

Acostuma a passar, doncs, que allò que no preveus, produeix un incident que pot afectar la imatge reputacional de l’empresa, en les seves relacions amb els clients. No sembla especialment difícil disposar d’un codi empresarial de llengua. De fet, tota la informació és a les xarxes. L’Agència Catalana de Consum explica els drets dels consumidors.

 

Codi de llengua: Quins són els drets dels consumidors?

A primer cop d’ull és senzill: els consumidors tenen dret en un acte de consum “a expressar-se oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin, és a dir, tant en català com en castellà. Els interlocutors podran respondre també en qualsevol d’aquestes dues llengües”.

Fàcil?

Sembla que no. El català és l’idioma propi de Catalunya. S’aprèn a les escoles i els estudiants que acaben la seva formació estan en condicions d’expressar-se en català i en castellà, com a mínim. Per què es donen situacions de conflicte?

En els darrers vint anys, a Catalunya, el creixement del som 6 milions a som 7,750 milions, ha estat generat majoritàriament per la nova immigració. No tots els joves que s’incorporen a noves feines, ni persones de mitjana edat, dominen el català. Està molt estudiat el fenomen de la substitució lingüística, en el sentit que generacions de catalans educades en el franquisme, canviaven al castellà, quan algú els parlava en aquesta llengua.

No està tan estudiat el fenomen nou. Que, hi ha persones que els agrada ser ateses en català, i que hi ha persones que atenen millor en català.

En Victor Küppers ens recordava el valor d’una persona amb una formula, en una xerrada TEDAndorra que compta amb més de 10 milions de visites a Youtube: V = ( C + H ) * A.  No era una xerrada de llengua. Era una xerrada del per què hi ha persones que tenen una (A) actitud que multiplica, els seus (C) coneixements i les seves (H) habilitats.

La nostra experiència és que, si als nostres col·laboradors i treballadors, els expliquen el codi de llengua de l’empresa respectuós amb el client, i amb els valors que volem transmetre com a empresa, el conflicte amb els nostres clients és mínim.

El conflicte és produeix quan: o bé hem desestimat disposar d’un codi de llengua en l’empresa, o bé hem pensat que el client ja s’adaptaria al que fes cada col·laborador o treballador, en funció de la seva actitud, els seus coneixements i la seves habilitats.

El consell és fàcil i gratuït: a Catalunya, mirem de formar els nostres col·laboradors, i els nostres treballadors, en una actitud de respecte a la llengua dels nostres clients, també en català.

← Torna a la pàgina principal del blog.

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*
*

Skip to content