mercat-territorial-catalunya-marxants-ordenacio-palamos

Els mercats territorials a Catalunya: de Pau Vila a l’actualitat

L’any 1936, el pedagog i geògraf Pau Vila va proposar la primera divisió comarcal moderna de Catalunya, fonamentant-la en l’observació directa del territori, els fluxos comercials i la centralitat funcional dels mercats locals. Els seus estudis van identificar una sèrie de nuclis que actuaven com a centres econòmics, institucionals i socials, i que encara avui condicionen l’organització del territori. Però gairebé un segle després, com han evolucionat aquests mercats?

 

El criteri geogràfic de Pau Vila

Pau Vila va identificar els mercats com a centres naturals de cada comarca, en funció de la seva capacitat d’atracció de població i serveis. Aquests nuclis eren els llocs on es concentrava l’intercanvi econòmic, les institucions locals, i els serveis bàsics com la sanitat i l’educació. Aquesta lògica va servir per fixar la capitalitat de moltes comarques actuals.

La centralitat avui: entre continuïtat i reconfiguració

Amb els canvis econòmics, demogràfics i tecnològics, alguns d’aquells mercats han reforçat el seu lideratge, mentre que d’altres han estat superats per dinàmiques metropolitanes, logístiques o turístiques. L’estudi actual compara les categories proposades per Vila amb la situació actual dels principals mercats territorials, incorporant indicadors de serveis,activitat econòmica i infraestructures.

 

Taula comparativa

Mercat Categoria Pau Vila (1936) Situació Actual Indicadors clau
Barcelona Centre absolut / nacional Capital metropolitana incontestable PIB, Port, Aeroport, seu institucions
Tarragona-Reus Centre regional Conurbació amb pes logístic i institucional Port, universitat, hospitals
Lleida Centre regional Centre logístic i administratiu de Ponent Producció agrícola, Parc Científic, IRTA
Girona-Salt Centre regional Pol turístic i de serveis Turisme, Universitat de Girona
Manresa Centre comarcal fort Centre de la Catalunya Central Xarxa sanitària, comunicacions
Vic Centre comarcal fort Capital agroindustrial i educativa Indústria càrnia, UVic, fires
Figueres Centre comarcal fort Porta nord i centre turístic Alta velocitat, comerç, turisme
Tortosa Centre comarcal Centre institucional i de serveis comarcals Hospital, educació, serveis Ebre
Igualada Centre comarcal Capital comarcal reforçada Innovació tèxtil, hospital
Solsona Centre subcomarcal Centre de serveis rural amb funció limitada Serveis bàsics i turisme de natura
Balaguer Centre subcomarcal Centre educatiu i sanitari de la Noguera Educació, serveis, museus
Cervera Centre subcomarcal Centre universitari i institucional Universitat, serveis bàsics
La Seu d’Urgell Centre subcomarcal Pol judicial i de serveis del Pirineu Jutjats, sanitat, frontera amb Andorra

 

Gràfic de centralitat territorial

Aquest gràfic mostra la posició relativa de cada mercat segons la seva centralitat el 1936 i la que manté actualment.

 

centralitat-mercats-pau-vila

 

Conclusions

Els mercats identificats per Pau Vila continuen estructurant bona part del territori català. No obstant això, la consolidació d’àrees metropolitanes, la terciarització de l’economia i la mobilitat han introduït matisos importants. Centres com Vic, Manresa o Girona han sabut adaptar-se, mentre que d’altres com Solsona o Cervera mantenen funcions més limitades. Aquesta evolució ens permet comprendre les dinàmiques de centralitat, i ens ofereix una base per a la planificació de serveis, equipaments i polítiques territorials.

 

Referències:

  • Pau Vila (1936), Estudi de la divisió comarcal de Catalunya.
  • IDESCAT, IRTA, ICGC, Departament de Territori, INE, Observatori de Turisme, universitats de Catalunya.
  • Elaboració pròpia d’Angerri Consultors (2025).
Economista
Ves al contingut